torsdag 5. mai 2011

Drap gjennom øyet

Har du noen gang tenkt over hvor utsatt og sårbart øyet egentlig er? Jeg satt på jobb i dag og gjorde litt øyegymnastikk (ja, jeg liker å kjenne at det tøyer litt i den stramme øyemuskelen) da jeg plutselig ble obs på at det finnes nettopp en øyemuskel. Æsj, så ekkelt. Synet er, etter min mening, en av de viktigste sansene våre. Om jeg ikke kunne ha sett, hadde da livet vært verdt å leve? Tenk om jeg ikke visste hvordan jeg selv så ut, eller enda verre; hvordan kjæresten min så ut. Jeg var råheit (uten å vite om det, selvfølgelig) og kjæresten min så ut som en sliten hore med aknearr og klær fra Fretex! Det ville ha drept meg. Men igjen, jeg ville jo ikke ha visst om det. Forhåpentligvis hadde jeg hatt noen venner, selv om jeg var handikappet, som kunne ha fortalt meg at jeg måtte forlate skipsvraket umiddelbart. Men hvem vet. Skummelt å tenke på.
Men uansett, det jeg egentlig snakket om var jo hvor sårbart øyet er. Tenk om noen bare kom bort til deg en dag og stakk en penn/saks/strikkepinne inn i det hullet i hodet ditt der øyeeplet sitter. Da hadde du blitt blind på flekken. Om noen stikker en penn/saks/strikkepinne inn i for eksempel munnen eller nesen din, ville det selvfølgelig vært et smertehælvete som antageligvis ville ha ført til at jeg hadde benyttet anledningen til å ta en tre-dagers. Men jeg ville jo hverftall ikke ha mistet smaks- eller luktesansen av det.
Og hvorfor skjer det ikke flere drap gjennom øyet? Det må da være minst like interessant å la kulen bore seg gjennom litt øyeeplegele som å skyte av drøvelen før den når hjernen.
Spennende og pirrende tanker som jeg sikkert aldri vil få svaret på.
Anyways, øye er ekkelt.

2 kommentarer:

  1. Undervurdert sted å stikke kniver i. Øyet altså.

    SvarSlett