søndag 8. mai 2011

Røykeslutt i Holmenkollen

Jeg har én venninne som røyker. Én eneste én jeg alltid har kunnet støtte meg på når kroppen skriker etter nikotinens tilfredsstillelse når jeg en sjelden gang tar meg en fest eller bare får lyst på en blås en helt vanlig tirsdag. Jeg er absolutt ikke avhengig, jeg liker bare å kunne ta meg en røyk når jeg får lyst på det. Men nå frykter jeg at denne perioden av mitt liv er over.
Min røykende venninne, la oss kalle henne Kristin for å ikke henge henne ut offentlig, har nemlig bestemt seg for å slutte med denne sykdomsfremkallende vanen. WHY GOD, WHY? Har du først røyket i ti år, hvorfor ikke bare fortsette? Det er jo som å plutselig skulle slutte å nyte alkohol etter alle disse minnerike årene med grøftefyll, spying og det vi dagen derpå kalte ufrivillige samleier. Eller å slutte barbere musen fordi det uansett vokser ut igjen. Jeg mistenker henne for å tenke taktisk med denne plutselige røyeslutten. Hun har alltid sagt at det kom til å bli veldig vanskelig for henne å skjule for omverdenen om hun skulle bli gravid. Hun er jo gift og greier og har vært det i en del år nå, så barn er vel neste naturlige punkt på listen til suksess og status i Holmekollens skyggeside.



Men uansett, denne røykeslutten har, ved siden av noen heftige humørsvigninger, fått henne til å synke dypere enn jeg trodde var mulig. Vi hadde jentemiddag i forrige uke, og helt uten forvarsel drar Kristin opp det ene remediet etter det andre. Først kom nikotintyggis – greit nok. Men så kom noe som hun kalte for en nikotin-inhalator. Det var en liten hvit pinne som så ut som et kort, amputert Audrey Hepburn-sigarettmunnstykke. Hun skrudde det fra hverandre og plasserte en liten ampull inni, før hun skrudde igjen, tok et skikkelig magadrag og blåste ut usynlig røyk (!) med et tilfreds glis. Det var det latterligste jeg hadde sett på lenge og jeg brøt selvfølgelig ut i krampelatter, mens Kristin satt der og pattet dumt på stumpen sin.
Men all ære til deg, Kristin, som ser ut til å klare å slutte å røyke. Dog ikke helt uten å miste ansikt.
*Heftig shit du ikke kan forstå, Kristin har begynt å røyke inhalator nå.*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar